Opublikowano

Skarpety turystyczne

Skarpety turystyczne to najbardziej niepozorna część twojego ekwipunku, która może sprawić że „ten dzień” będzie twoim najlepszym, albo wręcz najgorszym w życiu. Jeśli nadal uważasz, że skarpety to po prostu skarpety,  to jak wyjaśnisz fakt, że Ferrari Testoros’ą nie jeździ się na terenowe przeprawy – a gąsienicowy  transporter piechoty to nie jest pojazd, którym zwykle podróżuje się po autostradach?

Dokładnie tak samo jest ze skarpetami turystycznymi. Jeśli bardzo będziesz chciał, to oczywiście możesz biegać w lecie w skarpetach narciarskich (tak samo jak możesz jeździć pojazdem gąsienicowym po nowo wybudowanych polskich autostradach – przynajmniej teoretycznie). Skarpety turystyczne to część odzieży, która właściwie dobrane odmieniają życie na lepsze, a zły wybór może na prawdę boleć.

Przykładów nie trzeba szukać daleko. Wystarczy przeprowadzić prosty test: na jedną stopę założyć „standardową, ogólno-sportową” skarpetkę (wykonaną z zwykle z bawełny) , a na drugą stopę skarpetkę dedykowaną do biegania i innych dyscyplin aerobowych. Różnice widoczne są już gołym okiem poczynając od ściągaczy na stawie skokowym i śródstopiu, a kończąc na ułożeniu dzianiny warstwami, bądź różnymi stylami dziania – w zależności od miejsca. Cała sztuka w tym, żeby skarpetka przeznaczona do używania w czasie ciepłych pór roku i podczas wyższego poziomu aktywności fizycznej – bardzo szybko wysychała. Nie można tego osiągnąć bez zastosowania odpowiednich przędzy, których skład jest równie „prosty jak wiązka kabli w promie kosmicznym”. Pomijając fakt zastosowania włókien poliestrowych, Lycry itd. – przędza zawiera również włókna, które muszą odznaczać się zachowaniem parametrów elektrostatycznych.

Wszystko to przekłada na się możliwości transportu na zewnątrz skarpety, wytworzonej podczas wysiłku fizycznego wilgoci. Tak aby nie dopuścić do nasycenia się włókien mieszaniną cząsteczek wody, soli i brudu co w relacji z ewentualnie swobodnie „okręcającą” się na stopie skarpetką jest najprostszym sposobem do nabawienia się pęcherzy, odcisków. Mało tego, doprowadzanie do takich sytuacji systematycznie (np. podczas regularnych treningów) jest niemal gwarancją powstania choroby skóry lub nawet kontuzją stopy (nawet mała fałda podwiniętej skarpety, może w konsekwencji doprowadzić do uszkodzenia jednej z licznych tkanek mięśni lub stawu stopy).  Zastosowanie bawełnianych skarpetek „sportowych” , które się  podwijają pozostają permanentnie wilgotne – jest przynajmniej dużym nieudogodnieniem, a w skrajnych sytuacjach – degradowaniem własnych stóp.

Podobnie się rzecz ma np. ze skarpetami do trekkingu lub do zimowego wspinania. Zestawianie  dedykowanych dla tych aktywności skarpet z popularnymi modelami wykonanymi nawet z mieszanych przędz bawełniano–wełnianych jest zwyczajnie nie w porządku. Aczkolwiek warto takie porównania wziąć na warsztat, choćby po to aby rozważyć czy lepiej kupić relatywnie droższe skarpety „z technologią”, czy nadal zawierzać „sprawdzonym” przez lata rozwiązaniom.

Technologie

Technologie konstrukcji dzianin i przędzy w skarpetach z materiałów syntetycznych i wełny są totalnie różnie. Pomimo że znajdują się w tym samym segmencie, efekty końcowe są również różne. Jednak ich wspólna cechą jest to, że nie posiadają „w sobie” ani miligrama bawełny. Z prostej przyczyny – włókno bawełniane w warunkach kiedy jest zimno a do tego mokro (np. przemoknięte buty, nie odprowadzona dalej wilgoć powstała podczas wysiłku) – zwyczajnie potrafi doprowadzić do poważnego odmrożenia. Zastosowanie bawełny nawet jako domieszki do przędzy wełnianej, zaburza samo działanie tej pierwszej… Zresztą, w segmencie skarpet trekkingowych przeznaczonych do użytkowania w zimie  a tak samo w skarpetach narciarskich, bawełny się nie używa niemal w ogóle.

Zastosowanie w przędzy samej wełny też nie zmienia postaci rzeczy. Wełna sama w sobie ma zdolność pochłaniania i utrzymywania wilgoci. Dopiero zastosowanie włókna wełny jako domieszki do przędzy wykonanej również z akrylu, polypropylenu – pozwala w pełni wykorzystać jej właściwości. Dzięki zastosowaniu włókien w całości syntetycznych – powoduje, że przędza z jakiej wykonane są takie skarpety, są hydorfobowe (w swojej objętości przędza nie utrzymuje wody) posiada dużą bezwładność temperaturową (powoli się rozgrzewa, ale również powoli się „wyziębia”) oraz jest zwyczajnie bardziej wytrzymała na długotrwałą eksploatację (tarcie, zgniatanie). W niektórych topowych wersjach stosuje się również domieszki włókna nylonu – co czyni skarpety niemal niezniszczalnymi (zwłaszcza w skarpetach które posiadają warstwową konstrukcję. Zastosowania włókna nylonu jako składnik przędzy, w pięcie lub na palcach pozwala na zabezpieczanie przed ścieraniem nitek frote, którym zawdzięcza się przyjemne uczucie miękkości i ciepła).

Skarpety turystyczne marek Regatta, Gatta oraz CMP dostępne w naszym sklepie.